Monoloog voor een consument

In Monoloog voor een consument onderzoeken we de rol van de consument. Want zonder dat de consument het wellicht weet, speelt hij al sinds het begin van de rechtszaak een hoofdrol. Shell heeft namelijk al meerdere laten weten dat er een fout is gemaakt in deze rechtszaak. Niet zij zouden verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering, maar wij: de consumenten. Want, zegt Shell, zij pompen slechts olie op om aan onze vraag te voldoen. In hoeverre heeft Shell gelijk? En kan de consument juridisch wel vervolgd worden? En als ze niet juridisch schuldig zijn, kunnen we dan spreken van een morele schuld? U hoort het allemaal in Monoloog voor een consument.

Scène uit Monoloog voor een consument:

“Ik was laatst in de mediamarkt voor een nieuwe printer.
Ik wilde wat documenten uitprinten die ik nodig had, maar de printer blokkeert.
Dus ik naar de Mediamarkt om een nieuwe te kopen.
En ik loop daar al tien minuten rond op zoek naar de printer afdeling.
En doordat ik ergens een verkeerde afslag heb genomen – waar volgens mij die hele Mediamarkt op is ingericht, dat je voortdurend verkeerde afslagen neemt –
Kom ik op de hifi afdeling terecht
Ik sta daar tussen allemaal breedbeeldschermen
gigantische beeldschermen, zo groot als muren bijna
Ik sta daar een beetje om me heen te kijken, of ik iemand kan vinden die me kan helpen.
Er staat salsa muziek op – heel hard.
En op die schermen, op die muren dus
Zijn beelden te zien van mensen die aan het surfen waren bij de kust van Hawaii.
Hele knappe mensen
Kunnen ook heel goed surfen.
En terwijl ik daar zo sta voel ik ineens mijn rijvet zitten
Ik weet niet of jullie dat kennen – dat is vet dat je ontwikkelt doordat je teveel in de auto zit.
Dat is die rol hier die over je organen komt te liggen.
En ik sta daar tussen die schermen en zonder dat ik het door heb
sta ik ineens mijn buik in te houden
in de Mediamarkt.
Mijn buik waarvan mijn personal coach op de fitness een keer had gezegd
“Dat buikgebied. Dat gaat voor het bikini seizoen helemaal goed komen. Maar dan moet je wel drie keer per week komen.”
Daarna ben ik nooit meer gegaan
Dat snapt u ook wel.
Ik betaal nog wel de abonnementskosten trouwens.
Ik heb een medium intensity abonnement. Waarmee ik ook 1x per week toegang heb tot de Wellness. Waar ik ook nooit naartoe ga. Want om bij de Wellness te komen moet je eerst door de fitnessruimte. En als ze me dan zien, dat ik alleen voor de Wellness kom, dan krijg je van die blikken.”